Úvod Energia v poézii

Energia v poézii

Pridané: 29.03.12 Názov: Energia v poézii
Autor: Mgr. Miriam Libová
Škola: Základná škola Hliník nad Hronom, Hliník nad Hronom

Predmety: Slovenský jazyk a literatúra

Vek: 12+

Trvanie: viac ako 45 minút

Miesto: Trieda

Pomôcky: text Energia a jej zdroje

Cieľ

Žiak vie: • Vyhľadávať, spracovávať informácie z textu. • Aplikovať informácie z textu pri tvorbe básne. • Aplikovať poznatky o umeleckých jazykových prostriedkoch pri tvorbe básne. • Pozná znaky poézie – verš, strofa, rým.

Metodický postup

 

Názov aktivity: Energia v poézii

Učivo: Báseň

Tematický celok: Poézia

Predmet: slovenský jazyk a literatúra

Ročník: šiesty

Časová dotácia: 2 vyučovacie hodiny

Cieľ:

Žiak vie:

· Vyhľadávať, spracovávať informácie z textu.

· Aplikovať informácie z textu pri tvorbe básne.

· Aplikovať poznatky o umeleckých jazykových prostriedkoch pri tvorbe básne.

· Pozná znaky poézie – verš, strofa, rým.

Metódy: Porovnaj a rozlíš (metóda metakognície) zameraná na rozvoj čitateľskej gramotnosti, práca s textom, rozhovor

Forma: skupinová práca

Výstup: básne o zdrojoch energie (budú súčasťou Čítanky o energiách pre 6. ročník základných škôl)

Scenár prvej vyučovacej hodiny:

1. Žiaci budú pracovať s textom Energia a jej zdroje (príloha).

2. Pred čítaním textu dostanú tabuľku s výrokmi, do ktorej budú vpisovať do stĺpca JA áno/nie podľa svojich vedomostí alebo predpokladov svoj súhlas/nesúhlas s výrokmi v tabuľke.

JA

TEXT

VÝROK

Energiu využívame na teplo, svetlo, pohyb.

Obnoviteľné zdroje energie ničia životné prostredie.

Zemný plyn patrí medzi obnoviteľné (fosílne) zdroje energie.

Obnoviteľné zdroje energie sú solárna energia, veterná energia, vodná energia.

Jediným zdrojom energie, na ktoré sa môže ľudstvo spoľahnúť je slnečná energia.

3. Počas hlasného spoločného čítania textu žiaci tvoria po prečítaní jednotlivých odsekov otázky.

4. Po prečítaní textu žiaci pracujú v skupinách a odpovedajú na úlohy k textu Energia a jej zdroje:

I. Napíšte, akú schopnosť má energia.

/kritérium hodnotenia: správnosť/

II. Doplňte pomocou textu do tabuľky chýbajúce údaje:

/kritérium hodnotenia: správnosť, úplnosť/

Zdroj energie

Vplyv na životné prostredie

Obnoviteľný/ neobnoviteľný zdroj energie

Spôsob vzniku

rozpadom organického materiálu

Slnečná energia

neškodí

nerovnomerným ohrievaním vzduchu

Biomasa

obnoviteľný

kolobeh vody, jej prúdy

III. Napíšte, aký zdroj energie sa využívajú na vykurovanie v našej škole.

/kritérium hodnotenia: správnosť/

IV. Uveďte, ktorý zdroj energie by ste na základe informácií z textu odporučili pani riaditeľke ako zdroj energie, ktorý by mohol byť využívaný ako náhradný, prípadne doplnkový zdroj energie v našej škole. Svoje tvrdenie odôvodnite.

/kritérium hodnotenia: logickosť, argumentácia/

5. Kontrola a vyhodnotenie riešenia úloh.

6. Po skontrolovaní vypracovania úloh sa žiaci znovu vrátia k svojej tabuľke s výrokmi a na základe získaných informácií z textu a poznatkov z vypracovávania úloh doplnia áno/nie do stĺpčeka TEXT tabuľky:

JA

TEXT

VÝROK

Áno

Energiu využívame na teplo, svetlo, pohyb.

Nie

Obnoviteľné zdroje energie ničia životné prostredie.

Nie

Zemný plyn patrí medzi obnoviteľné (fosílne) zdroje energie.

Áno

Obnoviteľné zdroje energie sú solárna energia, veterná energia, vodná energia.

Áno

Jediným zdrojom energie, na ktoré sa môže ľudstvo spoľahnúť je slnečná energia.

7. Každý žiak si sám porovná svoje vedomosti pred čítaním textu JA-stĺpec s vedomosťami, ktoré má po prečítaní textu TEXT-stĺpec a zhodnotí, čo sa na hodine naučil.

8. Reflexia – žiaci zhodnotia, ako sa im na hodine pracovalo, ktoré informácie boli pre nich nové, ...

Scenár druhej vyučovacej hodiny:

Žiaci budú pracovať v skupinách. Každá skupina si rozstrihne po riadkoch tabuľku z úlohy II. k textu Energia a jej zdroje. Úlohou každej skupiny bude vytvoriť báseň o jednom zdroji energie, pričom v nej budú obsiahnuté informácie z textu/tabuľky. Pri tvorbe básne využijú poznatky o poézii (veršované dielo, rým) a umeleckých jazykových prostriedkoch (zdrobnenina, prirovnanie, metafora, personifikácia, epiteton).

/kritérium hodnotenia: správnosť – údaje o jednotlivých zdrojoch energie, úplnosť – použitie aspoň dvoch rôznych umeleckých jazykových prostriedkov, originalita/

Vytvorené diela jednotlivé skupiny predstavia na projektovom dni (Ak nie je aktivita Energia v poézii realizovaná v rámci projektu, tak na konci hodiny.)

Aktivitu je možné realizovať nielen pri učive o básňach, ale aj pri tvorbe iných literárnych žánrov (poviedky, piesne ...), a tým teda v rôznych ročníkoch.

Aktivita je vhodná na rozvoj čitateľskej gramotnosti žiakov, poukazuje na rozdiel spracovania informácií v odbornom a umeleckom texte. Ukazuje, že aj téma ako je energia a jej zdroje , ich vplyv na životné prostredie môže byť inšpiráciou pre tvorbu poézie.


Materiály potrebné na realizáciu aktivity:

Dokumenty:


Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:

Obrázky:

Dokumenty:

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Aktivita formou práce s textom je zaujímavá a vyžaduje si angažovanosť žiakov, čo je veľkým prínosom. Úlohe však chýba inovatívny prvok, prepojenie a zároveň s praxou."

Hodnotenie:

Energia v škole

Viete ako efektívne šetriť pri osvetlení? Ako znížiť náklady na vykurovanie a znižovať ekologickú stopu? Aké environmentálne zmeny možno spraviť v PC učebni a mnohé iné? Praktické rady a tipy nájdete v atraktívnom prevedení v sekcii Energia v škole. Rovnako ich môžete použiť aj v rámci praktických cvičení.

Ďalšie informácie

Odborné vyučovanie

Hľadáte zaujímavé aktivity na svoje vyučovanie? Animácie o rôznych energetických zariadeniach a princípoch ich fungovania? V sekcii Odborné vyučovanie sú pre vás pripravené kapitoly o energii, jej výrobe a spotrebe, moderných technológiách, poradenstve ako aj základoch energetického zhodnocovania budov.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie