Energia v poézii
Autor: Mgr. Miriam Libová
Škola: Základná škola Hliník nad Hronom, Hliník nad Hronom
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra
Vek: 12+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: text Energia a jej zdroje
Cieľ
Žiak vie: • Vyhľadávať, spracovávať informácie z textu. • Aplikovať informácie z textu pri tvorbe básne. • Aplikovať poznatky o umeleckých jazykových prostriedkoch pri tvorbe básne. • Pozná znaky poézie – verš, strofa, rým.
Metodický postup
Názov aktivity: Energia v poézii
Učivo: Báseň
Tematický celok: Poézia
Predmet: slovenský jazyk a literatúra
Ročník: šiesty
Časová dotácia: 2 vyučovacie hodiny
Cieľ:
Žiak vie:
· Vyhľadávať, spracovávať informácie z textu.
· Aplikovať informácie z textu pri tvorbe básne.
· Aplikovať poznatky o umeleckých jazykových prostriedkoch pri tvorbe básne.
· Pozná znaky poézie – verš, strofa, rým.
Metódy: Porovnaj a rozlíš (metóda metakognície) zameraná na rozvoj čitateľskej gramotnosti, práca s textom, rozhovor
Forma: skupinová práca
Výstup: básne o zdrojoch energie (budú súčasťou Čítanky o energiách pre 6. ročník základných škôl)
Scenár prvej vyučovacej hodiny:
1. Žiaci budú pracovať s textom Energia a jej zdroje (príloha).
2. Pred čítaním textu dostanú tabuľku s výrokmi, do ktorej budú vpisovať do stĺpca JA áno/nie podľa svojich vedomostí alebo predpokladov svoj súhlas/nesúhlas s výrokmi v tabuľke.
JA |
TEXT |
VÝROK |
|
|
Energiu využívame na teplo, svetlo, pohyb. |
|
|
Obnoviteľné zdroje energie ničia životné prostredie. |
|
|
Zemný plyn patrí medzi obnoviteľné (fosílne) zdroje energie. |
|
|
Obnoviteľné zdroje energie sú solárna energia, veterná energia, vodná energia. |
|
|
Jediným zdrojom energie, na ktoré sa môže ľudstvo spoľahnúť je slnečná energia. |
3. Počas hlasného spoločného čítania textu žiaci tvoria po prečítaní jednotlivých odsekov otázky.
4. Po prečítaní textu žiaci pracujú v skupinách a odpovedajú na úlohy k textu Energia a jej zdroje:
I. Napíšte, akú schopnosť má energia.
/kritérium hodnotenia: správnosť/
II. Doplňte pomocou textu do tabuľky chýbajúce údaje:
/kritérium hodnotenia: správnosť, úplnosť/
Zdroj energie |
Vplyv na životné prostredie |
Obnoviteľný/ neobnoviteľný zdroj energie |
Spôsob vzniku |
|
|
|
rozpadom organického materiálu |
Slnečná energia |
|
|
|
|
neškodí |
|
nerovnomerným ohrievaním vzduchu |
Biomasa |
|
obnoviteľný |
|
|
|
|
kolobeh vody, jej prúdy |
III. Napíšte, aký zdroj energie sa využívajú na vykurovanie v našej škole.
/kritérium hodnotenia: správnosť/
IV. Uveďte, ktorý zdroj energie by ste na základe informácií z textu odporučili pani riaditeľke ako zdroj energie, ktorý by mohol byť využívaný ako náhradný, prípadne doplnkový zdroj energie v našej škole. Svoje tvrdenie odôvodnite.
/kritérium hodnotenia: logickosť, argumentácia/
5. Kontrola a vyhodnotenie riešenia úloh.
6. Po skontrolovaní vypracovania úloh sa žiaci znovu vrátia k svojej tabuľke s výrokmi a na základe získaných informácií z textu a poznatkov z vypracovávania úloh doplnia áno/nie do stĺpčeka TEXT tabuľky:
JA |
TEXT |
VÝROK |
|
Áno |
Energiu využívame na teplo, svetlo, pohyb. |
|
Nie |
Obnoviteľné zdroje energie ničia životné prostredie. |
|
Nie |
Zemný plyn patrí medzi obnoviteľné (fosílne) zdroje energie. |
|
Áno |
Obnoviteľné zdroje energie sú solárna energia, veterná energia, vodná energia. |
|
Áno |
Jediným zdrojom energie, na ktoré sa môže ľudstvo spoľahnúť je slnečná energia. |
7. Každý žiak si sám porovná svoje vedomosti pred čítaním textu JA-stĺpec s vedomosťami, ktoré má po prečítaní textu TEXT-stĺpec a zhodnotí, čo sa na hodine naučil.
8. Reflexia – žiaci zhodnotia, ako sa im na hodine pracovalo, ktoré informácie boli pre nich nové, ...
Scenár druhej vyučovacej hodiny:
Žiaci budú pracovať v skupinách. Každá skupina si rozstrihne po riadkoch tabuľku z úlohy II. k textu Energia a jej zdroje. Úlohou každej skupiny bude vytvoriť báseň o jednom zdroji energie, pričom v nej budú obsiahnuté informácie z textu/tabuľky. Pri tvorbe básne využijú poznatky o poézii (veršované dielo, rým) a umeleckých jazykových prostriedkoch (zdrobnenina, prirovnanie, metafora, personifikácia, epiteton).
/kritérium hodnotenia: správnosť – údaje o jednotlivých zdrojoch energie, úplnosť – použitie aspoň dvoch rôznych umeleckých jazykových prostriedkov, originalita/
Vytvorené diela jednotlivé skupiny predstavia na projektovom dni (Ak nie je aktivita Energia v poézii realizovaná v rámci projektu, tak na konci hodiny.)
Aktivitu je možné realizovať nielen pri učive o básňach, ale aj pri tvorbe iných literárnych žánrov (poviedky, piesne ...), a tým teda v rôznych ročníkoch.
Aktivita je vhodná na rozvoj čitateľskej gramotnosti žiakov, poukazuje na rozdiel spracovania informácií v odbornom a umeleckom texte. Ukazuje, že aj téma ako je energia a jej zdroje , ich vplyv na životné prostredie môže byť inšpiráciou pre tvorbu poézie.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Aktivita formou práce s textom je zaujímavá a vyžaduje si angažovanosť žiakov, čo je veľkým prínosom. Úlohe však chýba inovatívny prvok, prepojenie a zároveň s praxou."