Čo by bolo, keby...
Autor: Ing. Marta Lajčinová
Škola: Základná škola Trstená, Trstená
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra, Fyzika, Biológia, Výtvarná výchova, Informatika, Prírodoveda, Etická výchova, Pracovné vyučovanie
Vek: 8+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Exteriér
Pomôcky: Interaktívna tabuľa, PC, pracovné listy,obrázkové pexeso, domino, papier na vrtuľky, slamky
Cieľ
Hlavným cieľom je partnerské vzdelávanie. Žiaci 8. ročníka pútavou a hravou formou učia mladších žiakov , čo je energia. Cieľom je naučiť mladších žiakov, aby vedeli energiu a jej zdroje šetriť a správne využívať . V pripravených pracovných dielňach získavajú nielen vedomosti, ale aj zručnosti .
Metodický postup
" Čo by bolo, keby..."
Žiaci 8. ročníka pripravili pre mladších žiakov pracovné dielne, ktoré zamerali na energiu, jej druhy a možnosti šetrenia energie v škole a doma.
1. Motivačná scénka - "Čo by bolo, keby..." - rozhovor starého otca a vnúčat o energii a jej využití kedysi a dnes. Vnúčatá odchádzajú hľadať možnosti šetrenia energie.
2. Pracovné listy - " Hľadanie zdrojov energie" - Žiaci dostávajú lístočky , na ktorých sú obnoviteľné a neobnoviteľné zdroje a druhy energií a dopĺňajú ich za pomoci starších žiakov do pripravených pracovných listov.
3. " Odkiaľ sa vzala energia?" - rozhovor o energii a jej využívaní
3." Objavujeme a šetríme" - Na pripravenom panely sú nakreslené obrázky zo školského prostredia s plytvaním zdrojov a energie. Úlohou žiakov bolo ich nájsť a opraviť. Spolu so staršími žiakmi sa rozprávali aj o možnostiach šetrenia energie a zdrojov v domácnostiach.
4. "Energetická rodina" - V tejto pracovnej dielni bolo žiakom premietnuté video o vytvorení vodného víru a video o plytvaní energie a iných zdrojov a oboznámili sa s pripravenými panelmi o druhoch energie a jej využití . Žiaci hľadali druhy energie, ktorá sa využíva v našom okolí.
5." Keď zafúka vietor" - rozvoj zručnosti - vytvorenie veternej vrtule. Cieľom je pochopiť význam vetra ako jedného zo zdrojov energie.
6. Pexeso - "Nájdi mi pár" - žiaci dostanú rôzne obrázky zamerané na energetické zdroje a možnosti ich šetrenia v domácnosti Ich úlohou je nájsť si svoj pár.
7. Domino - "Už viem, čo by bolo, keby...." - Upevnenie získaných vedomostí o energii. Úlohou tejto pracovnej dielne je priraďovanie správnych dvojíc do kruhu alebo obdĺžnika. Dvojice na "domine" neboli rovnaké, preto museli medzi nimi nájsť spoločnú vlastnosť.
8. Vyhodnotenie pracovnej dielne a získanie titulu " Mladý energetik"
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme výbornú interakciu žiakov viacerých ročníkov a použiteľnosť aktivity pre ďalšie skupiny, príp. s obmenami pre tú istú triedu. Spracovanie aktivity je kvalitné a rôznorodé, domnievame sa však, že ešte väčšiemu efektu by pomohla ich lepšia prepojenosť a gradácia do pomyselného záverečného cieľa aktivity, väčšia časová dotácia a podrobnejšie podkladové materiály."