Zem sa sťažuje
Autor: PaedDr. Miroslava Košťálová
Škola: Základ.škola, Topoľová 8,, Nitra
Predmety: Fyzika, Chémia, Biológia, Informatika, Geografia, Občianska náuka, Prírodoveda, Vlastiveda, Etická výchova, Pracovné vyučovanie
Vek: 10+
Trvanie: do 30 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: pracovné listy pre žiakov, PC s pripojením na internet, doplnková literatúra (encyklopédie, informačné letáky a pod.), písacie potreby
Cieľ
Oboznámenie žiakov s významom separácie odpadov a poukázanie na negatívne prejavy človeka na fungovanie ekosystému na Zemi, rozvoj prezentačných a komunikačných zručností žiakov, rozvoj čitateľskej a digitálnej gramotnosti žiakov, podpora tímovej spolupráce, budovanie pozitívneho vzťahu k starostlivosti o životné prostredie.
Metodický postup
Aktivita je vhodná ako motivačná časť prierezovej témy Environmentálna výchova, resp. ako forma fixácie poznatkov žiakov.
Žiaci sú rozdelení do skupín, pričom dbáme na rovnomerné rozdelenie žiakov podľa ich počtu, min. 3 žiaci v jednej skupine. Každá skupina dostane k dispozícii pracovný list "Zem žaluje" a ich úlohou je v čo najrýchlejšom čase zistiť z informačných zdrojov správne odpovede na otázky v pracovnom liste.
Samostatná práca žiakov v skupinách trvá asi 20 min.
Potom nasleduje kontrola správnosti odpovedí, pričom učiteľ môže oceniť skupinu s najvyšším počtom správnych odpovedí. Podľa potreby môže učiteľ so žiakmi následne diskutovať o jednotlivých problémoch, ktoré sa objavili v kvíze - napr. priestorové rozmiestnenie najohrozenejších oblastí chemického priemyslu, ohrozenie lokálnych producentov ovocia z nelegálnych skládok, lokalizovať blízke hospodárske objekty chemického, textilného priemyslu a pod.
Z aktivity sa môže spracovať príspevok na školskú webovú stránku, resp. do školského časopisu.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Úloha je jednoznačným spestrením vyučovacieho procesu, veľkou výhodou je, že si vyžaduje aktivitu zo strany žiakov. Na druhej strane, aktivite by prospelo rozšírenie jej rozsahu aj množstva informácií poskytnutých žiakom rovnako ako lepšie prepojenie s ústrednou témou šetrenia energie."