Nízkoenergetická stavba domu s fotovoltaickými článkami.
Autor: Mgr.Iveta Jakubová
Škola: Základná škola, Handlová
Predmety: Fyzika, Chémia, Biológia, Výtvarná výchova, Matematika, Pracovné vyučovanie
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: interaktívna tabuľa, kartónový papier,špajdle, temperové farby, výkresy, lepidlá.
Cieľ
Rozvíjať vedomosti žiakov v otázkach šetrenia energiou. Oboznámiť žiakov s najmodernejšími technológiami v šetrení energiou, práca s IKT pomôckami. Oboznámiť žiakov s obnoviteľnými prírodnými zdrojmi na ochranu životného prostredia.Vedieť prezentovať svoje vedomosti pred ostatnými spolužiakmi a rozvíjať ich samostatné, aktívne myslenie. Uplatňovať zážitkovú formu pre autentické učenie sa. Uplatňovať projektovú formu vyučovania.
Metodický postup
Pred projektom motivujeme žiakov:"Aby ste mohli robiť veci inak, musíte ich inak vidieť."
Paul Allaire
Cieľom projektového vyučovania je vytvoriť nízko-energetickú stavbu s fotovoltaickými článkami. Žiaci triedy pri projekte získajú najmodernejšie poznatky o technológiách šetrenia energiou a chrániace životné prostredie. Na základe nadobudnutých vedomostí žiaci získajú tvorivé zručnosti. Projektové vyučovanie sme začali realizovať v mesiaci január, počítali sme s časovou rezervou na exkurziu na Mestský úrad v Handlovej - stavebné oddelenie a na exkurziu nízko-energetickej stavby s fotovoltaickými článkami v Handlovej.
Príprava projektu so žiakmi spočívala v získaní odborných informácií k danej téme z internetu, časopisov a od rodičov. Aby si žiaci vytvorili predstavu o výslednej práci uskutočnili sme exkurziu na Stavebné oddelenie mestského úradu v Handlovej, kde nám odborníci vysvetlili prečo sa stavba stavia na určenom pozemku a význam nízko-energetickej stavby - domu. Potom sme uskutočnili exkurziu na rozostavanú stavbu, kde žiaci videli moderné technológie rozmiestnenia domu, zateplenia domu, fotovoltaické články a technologický princíp výroby energie z fotovoltaických článkov v šetrení energie. Žiaci si pri exkurzii rozvíjajú schopnosti porozumieť komu je výsledný produkt určený a dokážu si potom aj premietnuť zadanie do svojej predstavy o výslednom produkte svojho projektu.
Vlastná realizácia projektu so žiakmi spočívala v realizácií trojrozmerného modelu nízkoenergetického domu s fotovoltaickými článkami a vlastnými návrhmi na úpravu domu a ďalšie šetrenie energie. Žiaci sa rozdelili do projektových tímov - skupín po 4 žiakoch, podľa znalostí a zručností žiakov. Žiaci v tímoch navrhovali a tvorili nízko-energetický dom a priľahlé príslušenstvo:
Žiaci vytvorili drevenú stavbu domu, podľa vlastnej predstavy, alebo konkrétnu stavbu z exkurzie.
Navrhli vlastné interiérové rozmiestnenie domu.
Dom zateplili. Zateplili obvodové múry, podlahu a strechu.
Navrhli umiestnenie rozvodov, akumulátora a meniča.
Navrhli umiestnenie fotovoltaických článkov.
Navrhli umiestnenie, veľkosť a tvar nádob na recykláciu odpadu v dome.
Navrhli exteriér domu, výsadbu zelene.
Dokončenie projektu bolo úspešné, aktivitu hodnotíme pozitívne. Zapojilo sa do nej 24 žiakov 9.A triedy, kde prezentovali svoje teoretické, praktické zručnosti a prácu s IKT technológiami. Žiaci projekt odovzdali 28. februára a prezentovali ho pred spolužiakmi. Žiaci prezentovali svoje trojrozmerné modely domov, komentovali stavby a vytvorili si aj prezentácie v Power Pointe. Ostatní žiaci aj s vyučujúcim hodnotili prácu svojich spolužiakov v tímoch.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme prepojenie aktivity s praxou a zážitkovosť úlohy, ktorá žiakom nepochybne poskytla množstvo nových poznatkov a názorných, dobre zapamätateľných ukážok. Do budúcnosti by aktivite prospelo lepšie prepojenie s témou šetrenia energie v škole, napríklad, vyrobením modelu svojej školy a následným domodelovávaním energeticky úsporných opatrení."