Nikto nevie všetko
Autor: Ing.Janka Mikušková
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra, Fyzika, Chémia, Biológia, Výtvarná výchova, Výchova umením, Informatika, Občianska náuka, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 12+
Trvanie: do 30 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Scenár diskusnej relácie, kulisy, propagačný a ilustračný materiál o energii, kamera.
Cieľ
1.Poskytnutie informácií žiakom o energii a o možnostiach znižovania jej spotreby v škole i v domácnosti súťažno-zábavnou formou. 2.Rozvoj komunikačných schopností a rečových zručností žiakov. 3.Prepojenie medzipredmetových vzťahov, implementácia prierezových tém. 4.Nadobudnutie poznatkov a zručností v práci a audiovizuálnou a didaktickou technikou.
Metodický postup
PRÍPRAVNÁ FÁZA:
1.Príprava scenára diskusnej relácie;tvorba literárnych a hudobných textov.
2.Príprava kulís virtuálneho televízneho štúdia;výroba propagačného a ilustračného materiálu o energii.
REALIZAČNÁ FÁZA:
Zábavno-súťažná relácia sa uskutočnila vo virtuálnom televíznom štúdiu formou diskusie. Hosťami boli 2 žiačky - víťazky literárnej súťaže "Energia v našej škole" a 1 hudobný hosť - pracovník SPP. Úlohou hostí bolo tipovať, koľkí z opýtaných respondentov správne odpovedia na nasledujúce otázky: čo je biomasa; v priebehu 30 sekúnd vymenujú aspoň 3 energetické opatrenia realizované v škole; uvedú príklad na alternatívne prírodné obnoviteľné energetické zdroje. Za každý správny tip bol hosťom udelený bod.Súťaž pozostávala z 3 súťažných kôl, medzi ktorými hostia prezentovali svoju básnickú, prozaickú a hudobnú tvorbu súvisiacu s energiou.
Respondentmi, odpovedajúcimi na otázky, boli 15 žiaci ZŠ sv. Dominika Savia Dubnica nad Váhom. V závere súťaže boli hostia odmenení - 1. miesto - úsporná hlavica na sprchu; 2. miesto - LED žiarovka; 3. miesto - vstupenka do Plynárenského múzea v Bratislave.
HODNOTENIE:
Aktivita sa u žiakov stretla s veľkým ohlasom. Deti sa veľmi rady zapájajú do súťaží a do diskusií, s obľubou dramatizujú texty. Uskutočnená metóda práce prispela k obohateniu ich vedomostí v oblasti energetiky a predovšetkým poukázala na možnosti úspory energie v škole; rozvinuli sa komunikačné schopnosti žiakov a osvojili si zručnosti v oblasti práce s didaktickou a audiovizuálnou technikou.
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Aktivita je zaujímavá a inovatívna, predpokladáme, že pre žiakov aj zábavná. Oceňujeme fakt, že prepája rôzne úlohy medzi sebou, trénuje rôzne zručnosti detí a je opakovateľná. Do budúcnosti odporúčame poskytnúť kompletnejšiu sadu podkladových materiálov."