Kto maže ten ide
Autor: Ing.Lenka Hanáková
Škola: ZŠ s MŠ Šúrovce, Šúrovce
Predmety: Fyzika, Chémia, Biológia, Geografia
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: IKT, vzorky palív, odobrný časopis, poznámkový zošit, výkresy, farebné papiere, farebné perá.
Cieľ
1. Oboznámenie žiakov s ropou jej spraocvaním, možnosťami jej využitia, výhodami a nevýhodami. 2. Získanie poznatkov o biopalivách, možnosťami ich využitia, výhodami a nevýhodami. 3. Poukázať na potrebu chrániť životné prostredie a prírodné bohatstvo. 4. Prebudiť záujem žiakov o prírodovedné predmety. 5. Naučiť pracovať žiakov v tíme. 6. Rozvoj tvorivosti a estetického cítenia u žiakov. 7. Implementovať tvorbu projektov a prezenčné zručnosti žiakov.
Metodický postup
Projektu predchádzala odborná prednáška o kvapalných palivách pre žiakov 8-9. ročníka našej školy. Odbornú prednášku zabezpečil pracovník firmy, ktorá sa zaoberá spracovaním ropy. Pre žiakov si pripravil prezentáciu v ktorej vysvetlil, čo sú kvapalné palivá, ako sa vyrábajú. V druhej časti sa venoval biopalivám. Vysvetlil, že pre výrobu biopaliva je potrebné pestovanie rastlín obsahujúcich väčšie množstvo škrobu a sacharidov, ktoré obsahujú napr.: repka olejná, kukurica a cukrová repa. Žiaci o danú tému prejavili veľký záujem a rozvinula sa diskusia. Žiaci sa najviac zaujímali o to ako dlho nám vydrží ropa, kedy budeme jazdiť autom na slnečný pohon a či sa dá, vyrobiť biopalivo doma. Žiaci 8. ročníka v rámci prednášky na záver predstavili model auta ENERGO HYBRID, ktoré na pohon využíva slnečnú energiu ako alternatívny zdroj energie. Týmto modelom sa žiaci zapojili do súťaže ,,Energia v našej škole,,. V rámci vyučovacích hodín žiaci vyjadrovali svoje názory a myšlienky, ktoré nadobudli počas prednášky. Pripravili si v skupinách projekty na tému: Biopalivá. Zrealizovaná aktivita žiakov veľmi zaujala a prispela k obohateniu ich vedomostí o výrobe kvapalných palív.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme kombináciu viacerých aktivít aj odvolávanie sa na praktické využitie vedomostí. Otázna je inovatívnosť a interaktivita prednášky, žiaci sú málo aktívni, na prednáške skôr pasívne počúvajú. Odporúčane doplniť ďalšou nadväzujúcou aktivitou, v ktorej by zužitkovali nové vedomosti."