Eko + a Eko -
Autor: Mgr. Lenka Paľová
Škola: ZŠ, Ul. T. J. Moussona, Michalovce, Michalovce
Predmety: Biológia, Výtvarná výchova, Výchova umením, Informatika, Prírodoveda, Etická výchova
Vek: 10+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: fotoaparát, počítač, tlačiareň
Cieľ
Cieľom tejto aktivity je vytváranie kladných postojov žiakov k svojmu životnému prostrediu. Vedieť správne uplatniť získané teoretické poznatky v praxi. Vedieť správne zvážiť kladné a záporné vplyvy ľudskej činnosti na životné prostredie, v ktorom žujú. Schopnosť možnej zmeny k lepšiemu.
Metodický postup
ÚVOD:
V úvode aktivity žiakom predstavíme školu ako naše životné prostredie, v ktorom denne strávime veľa času. Je to prostredie, ktoré všetci môžeme meniť, ovplyvňovať, pretvárať. Vysvetlíme im spôsoby ich vplyvu na svoje životné prostredie. Necháme im chvíľu na zamyslenie, ako oni prispievajú k tvorbe, ochrane, prípdne zmene svojho prostredia.
AKTIVITA 1:
V ďalšej časti rozdelíme deti do skupín podľa podmienok školy. Každá skupina dostane fotoaparát. Ich úlohou bude v areáli školy zdokumentovať miesta, ktoré sú pre nich ekologicky zaujímavé. Najlepšie je, nedávať im žiadne príklady, čo majú dokumentovať, ale záleží na skladbe žiakov. Podľa toho je potrebné aktivitu prispôsobiť. Takto ich necháme samostatne pracovať asi jednu hodinu.
AKTIVITA 2:
Na ďalšej hodine žiaci svoje fotografie spracujú na počítači. Každá skupina prezentuje svoje zistenia a zdôvodní, prečo ju práve táto či oná vec zaujala.
AKTIVITA 3:
Z takto získaných fotografií jednotlivé skupiny, alebo všetci spolu vytvoria pexeso pod názvom Eko + a Eko -.
AKTIVITA 4:
Takto pripravené pexeso z fotografií vlastnej školy sa dá veľmi dobre využiť v rámci ekologickej výchovy na rôznych vyučovacích predmetoch. Žiaci pri odhaľovaní jednotlivých obrázkov môžu diskutovať o priestoroch školy, o chybách, ktoré robia, o tom, čo sa im páči alebo nepáči ap.
ZÁVER:
V závere tejto aktivity sa žiaci riadeným rozhovorom porozprávali o tom, čo zistili, aké mali pri tom pocity. Čo nás potešilo bolo zistenie, že fotografií Eko + bolo v rámci našej školy viacej ako tých Eko -. Bolo to naozaj veľmi pozitívne a milé zistenie. Ostáva nám veriť, že je to naozaj tak.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme detailné prepracovanie a nápaditosť aktivity. Práca zo získanými informáciami určite efektívne pôsobí na uvedomenie si potreby šetrenia životného prostredia. Do budúcnosti odporúčame prepojiť aktivity viac s ústrednou témou."