Keď puzzle zložíš a pexeso otočíš, energiou šetriť sa naučíš!
Autor: Ing.Janka Mikušková
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra, Fyzika, Chémia, Biológia, Výtvarná výchova, Výchova umením, Informatika, Občianska náuka, Prírodoveda, Etická výchova, Pracovné vyučovanie
Vek: 10+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Výkresy, pastelky, temperové farby, plagátové farby, voskovky, gélové perá, nožnice, lepidlo, hracie figúrky.
Cieľ
1. Hravou formou rozšíriť vedomosti žiakov o energii, o možných a realizovateľných energetických opatreniach v škole i v domácnostiach. 2. Podporovať nápaditosť, kreativitu, obrazotvornosť a predstavivosť žiakov;rozvinúť ich pracovné zručnosti, výtvarné schopnosti a estetické cítenie. 3.Naučiť deti rešpektovať súpera a pravidlá hry, naučiť ich umeniu prehrávať. 4.Prepájať medzipredmetové vzťahy a uplatňovať prierezové témy.
Metodický postup
PRÍPRAVNÁ FÁZA:
1.Príprava a výroba spoločenských hier - eko puzzle /vyrobili žiaci 7.ročníka/ a eko pexeso - /vyrobili žiaci 8.ročníka/.
Eko puzzle vyrobili žiaci v 2 podobách - v slovnej - písmenkovej a obrázkovej.Pri písmenkovej forme bolo úlohou žiakov z jednotlivých písmen a slabík vytvoriť zmysluplné slová a následne vety, vyzývajúce k šetreniu energiou v škole i v domácnosti, napr.:
"Ak chceš šetriť,uprednostni miesto vane krátkodobé sprchovanie!"
"Ušetríme,mamka, tatko, vetrať stačí iba krátko!"
"Odpad triediš?Dobre robíš! Je to veľké spasenie pre životné prostredie!"
"Na vodu si pozor daj, zbytočne ňou neplytvaj!Radšej dobre zatiahni kohútiky v kúpeľni!"
"Do gombíka ťukni, telku pekne vypni! Bez spiaceho režimu potešíš aj maminu!"
Pri obrázkovej forme puzzle bolo úlohou žiakov poskladať z jednotlivých častí obrázky súvisiace so správnym triedením odpadového materiálu a so správnou manipuláciou so spotrebičmi.
Eko pexeso - úlohou žiakov bolo vyhľadať dva protikladné obrázky - antonymné dvojice, z ktorých jeden predstavuje správny postup pri šetrení energiou a druhý nesprávny.Obrázky predstavovali správne a nesprávne postupy pri triedení odpadového materiálu;poukazovali na správne a nesprávne postupy pri varení;na uprednostňovanie sprchovania pred kúpaním;na rozdiely medzi nízkoenergetickými a vysokoenergetickými spotrebičmi; na uprednostňovanie Led diód pred klasickými žiarovkami; na správnu manipuláciu so spotrebičmi;na správne vetranie; na šetrenie a správne hospodárenie s vodou a pod.
REALIZAČNÁ FÁZA:
V mesiaci február sa uskutočnila školská súťaž v hraní eko hier "Hľadáme eko kráľa". Úlohou žiakov bolo zložiť eko pexeso, eko puzzle a zapojiť sa do spoločenskej hry "Kto nešetrí, ide von z hry"! Súťaž pripravili žiaci 7. a 8. ročníka pre piatakov a šiestakov.
HODNOTENIE AKTIVITY:
Súťaž sa stretla s veľkým ohlasom.Na súťaži sa zúčastnili takmer celé triedne kolektívy žiakov 5. a 6. ročníka i napriek tomu, že aktivita bola realizovaná v popoludňajších hodinách. Súťaž obohatila vedomosti žiakov o energii a o šetrení ňou a pozitívne hodnotíme aj formu realizácie - učenie hrou.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Pozitívne hodnotíme vysokú mieru angažovanosti detí a následnú dobrú fixáciu informácií. Žiaci boli aj formou rýmovačiek výborne zapojení do procesu a motivovaní spolupracovať, zábavnou formou rozvíjali viaceré svoje zručnosti súčasne. Do budúcnosti odporúčame prehĺbiť spracovanie témy."