Úvod Fyzika netradične

Fyzika netradične

Pridané: 29.01.12 Názov: Fyzika netradične
Autor: Mgr. Róbert Harmata
Škola: ZŠ Benkova, Nitra

Predmety: Fyzika

Vek: 10+

Trvanie: do 45 minút

Miesto: Trieda

Pomôcky: Notebook, pc

Cieľ

Žiaci si rozšíria vedomosti z témy Energia. Pracujú s PC a internetom. Vzhľadom na súčasné preferencie mladých ľudí je to najčastejší spôsob trávenia voľného času. Preto im práca bude a je veľmi blízka a činnosť vykonávali s elánom a cieľavedome. Pracovali s PC a programom WORD, POWERPOINT čo iste ocenia učitelia informatiky. Podporili sme tým aj medzipredmetové vzťahy.

Metodický postup

 

Žijeme v 21. storočí. Táto moderná doba prináša množstvo pozitívnych skutočností. Vysoký stupeň rozvoja vedy a techniky sa prenáša do všetkých oblastí spoločnosti, ale aj do života jednotlivca. Ponúkajú sa nám nielen televízia, rozhlas, video, ale aj počítačové hry či Internet. Prax si žiada ľudí pripravených na využívanie moderných technológií, ktorí sú schopní ďalej sa vzdelávať. Už žiaci na elementárnom stupni si musia osvojiť veľké množstvo informácií a preto je potrebné zvyšovať kvalitu technológií vzdelávania.

Výpočtová technika postupne pozitívne ovplyvňuje takmer všetky činnosti v škole. Ponúka možnosť samoštúdia, využitia voľného času prostredníctvom Internetu. Preberá aj dominantné postavenie v ponuke zdroja informácií. Základné zdroje ako sú učebnice, či pracovné zošity už postupne nepostačujú. Aby sme dokázali žiakov pripraviť pre život, je potrebné podnecovať záujem o výpočtovú techniku už na  ZŠ. Preto sa chcem v mojej práci zaoberať problematikou zavádzania informačných a komunikačných technológií do vyučovacieho procesu.

Súčasné pedagogické koncepcie preferujú metódu názornosti. Zvláštny dôraz je potrebné klásť na názornosť a didaktické postupy vo vyučovaní fyziky. Vyžaduje si to hlavne jej obsah a dodržiavanie cieľov. Vyučovanie fyziky je založené aj na aktívnej účasti žiakov. Snažím sa preto vzbudiť trvalý záujem o tento predmet. To je tiež dôvod, prečo chcem využívať informačno-komunikačné technológie (ďalej len IKT) práve vo vyučovaní fyziky. Mojou prácou chcem podporiť efektívnosť a atraktívnosť učenia.

Myslím si, že práve vysoká informačná gramotnosť žiakov prinesie úžitok nielen jednotlivcovi, ale v budúcnosti i celej spoločnosti. Z týchto dôvodov považujem zavádzanie informačno-komunikačných technológií do vyučovacieho procesu za vysoko aktuálne, a práve fyzika je predmetom, kde sa tento novodobý prístup môže vhodne uplatniť. Sme si vedomí, že táto integrácia do vyučovania je dlhodobý proces.   Vyžaduje od učiteľov, aby objavovali netradičné postupy vo vzdelávaní a zvyšovali úroveň svojej vzdelanosti.

Cieľom nášho projektu je vytvoriť plne funkčnú digitálnu zbierku fyziky, konkrétne v tomto projekte oblasť ENERGIA.  Poukázať na spôsob, ktorým možno zavádzať tieto technológie do vyučovania a tým podporiť integračný proces.

Navrhovaný projekt sme realizovali na hodinách fyziky.

Projekt je možné využívať aj na hodinách matematiky, technickej výchovy, regionálnej výchovy a chémie. Tiež na predmetoch vyučovaných na prvom stupni/ prírodoveda, vlastiveda, prvouka.../

Ako budú hodiny vyzerať po novom

Vzdelanie bolo veky postavené najmä na pamäti. Na klasickej vyučovacej hodine medzi hlavné vyučovacie metódy patrí rozhovor, vysvetľovanie a práca s obrázkami v učebnici, tvorba referátov, ktoré si pripravujú žiaci.

Energia je spomínaná  okrajovo, pretože sa o nej žiaci učia v 5. ročníku, čiastočne je spomínaná v 8. ročníku. V 9.ročníku vo fyzike je priestor venovať sa tejto oblasti podrobnejšie.

Pri vyučovaní o energii do procesu poznávania žiaci zapájajú svoje zmyslové ústroje, väčšinou je to len sluch/ výklad učiva, počúvanie referátov/ a v malej miere je využívaný zrak / obrázky/. Veľkou výhodou je zapojenie všetkých zmyslov, vedieť svoje predstavy získané z obrázkov porovnať so skutočnosťou. Tak sa u žiakov vytvorí reálnejší pohľad, sú schopnejší si ho lepšie zapamätať a využívať v ďalšej praxi.

Webová stránka fyzika.onlinetrieda.sk obsahuje už teraz asi 30 prezentácií, 10 fyzikálnych obrázkov, 4 žiacke zošity, 12 laboratórnych úloh, 7 videí, 15 pokusov, 10 príkladov. Väčšinu tejto digitálnej zbierky vytvorili žiaci ZŠ. Tento projekt má za úlohu doplniť danú zbierku o nové témy. Exkurzie prebehnú počas školského roka, niektoré  aj miesto vyučovacích hodín fyziky. Na vyučovacej hodine použijem notebook, dataprojektor, internet. Vyučovacia téma napr: Meteorológia. Na webovej stránke nájdem sekciu PREZENTÁCIE a spustím žiacke prezentácie Oblaky a Atmosférický tlak. Po vysvetlení meteorologických prvkov pustím žiakom zo sekcie OBRÁZKY na web. stránke Aneroid ,prístroj na meranie atmosférického tlaku – vysvetlím činnosť.

Neskôr zo sekcie POKUSY spustím a vysvetím činnosť ortuťového tlakomera. Potom žiakom zo sekcie VIDEÁ pustím video Hubblov teleskop – vysvetlím vznik oblakov. Na záver spustím sekciu ONLINE ZOŠITY, kde nalistujem príslušnú učebnú tému, ktorú si žiaci odpíšu do zošita. Ďalej môžeme spolu so žiakmi sledovať sekciu EXKURZIE, kde sa budú nachádzať videá a fotky z exkurzie v meteorologickej stanici. Žiaci sa tak budú cez sekcie:

PREZENTÁCIE / Oblaky, Atm. Tlak /

OBRÁZKY / Aneroid /

POKUSY / Ortuťový tlakomer /

VIDEÁ / Hubblov teleskop /

ONLINE ZOŠITY / Meteorológia /

EXKURZIE / Meteorologická stanica /

môcť oboznámiť s danou témou. Zámerom projektu je teda vytvoriť do každej sekcie materiál, pre každú učebnú tému fyziky ZŠ. Samozrejme nebudú chýbať sekcie : LABORATÓRNE ÚLOHY a TESTY. Táto forma vyučovania nenahradí klasický spôsob preberania uč. Témy / knihy, výklad, referát, poznámky /, ale určite výrazným spôsobom spestrí vyučovací proces a obohatí žiakov o nové poznatky aj inou, pre žiakov atraktívnou formou IKT. Pri práci v počítačovej učebni, žiaci budú môcť všetky sekcie navštíviť formou samostatnej práce.

V tomto projekte "Energia v našej škole" sme doplnili digitálnu zbierku fyziky o sekciu ENERGIA, tu sa nachádza zošit o ENERGIÁCH, TESTY, a zošit ENERGIA DOMA.

 

Stránku fyzika.onlinetrieda.sk pomáhajú dopĺňať a spravovať žiaci školy. Projekt má multifunkčný význam. Zhromaždené informácie majú možnosť využívať všetky školy.

Žiaci boli oboznámení s témou Šetrenie energie v škole.

Spustili PC a otvorili si prehliadač.

Použili službu GOOGLE a Wikipediu.

Vyhľadali si príslušný materiál.

Prečítali si text a uvažovali o vhodnosti textu k danej téme.

Text použili v svojej práci , postupne pridávali ďalšie dokumenty k téme.

Dopĺňali svoju prácu o vlastné poznatky a informácie.

Navrhli vlastné riešenia na tému Šetrenie energie doma.

Uviedli zdroje, z ktorých čerpali materiál.

Materiál spracovávali vo forme prezentácie alebo referátu.

Výsledný produkt obsahoval meno autora.

 

Výstupom bolo prezentovanie danej témy pred spolužiakmi. Následne sme najlepší projekt zverejnili na našej www stránke fyzika.onlinetrieda.sk.

 


Materiály potrebné na realizáciu aktivity:

Dokumenty:


Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:

Obrázky:

Dokumenty:

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Aktivita je netradičná, technologicky vhodná pre mladých ľudí, pretože ich dokáže zaujať a ponúknuť informácie z rôznych oblastí. Na druhej strane sa však webová stránka venuje téme šetrenia energie na škole len okrajovo. Výzvou do budúcnosti by mohlo byť zapojenie žiakov do praktickej činnosti, a tým prenesenie teórie do reálneho života."

Hodnotenie:

Energia v škole

Viete ako efektívne šetriť pri osvetlení? Ako znížiť náklady na vykurovanie a znižovať ekologickú stopu? Aké environmentálne zmeny možno spraviť v PC učebni a mnohé iné? Praktické rady a tipy nájdete v atraktívnom prevedení v sekcii Energia v škole. Rovnako ich môžete použiť aj v rámci praktických cvičení.

Ďalšie informácie

Odborné vyučovanie

Hľadáte zaujímavé aktivity na svoje vyučovanie? Animácie o rôznych energetických zariadeniach a princípoch ich fungovania? V sekcii Odborné vyučovanie sú pre vás pripravené kapitoly o energii, jej výrobe a spotrebe, moderných technológiách, poradenstve ako aj základoch energetického zhodnocovania budov.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie