Rébusy
Autor: PaedDr. Miroslava Košťálová
Škola: Základ.škola, Topoľová 8,, Nitra
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra, Fyzika, Biológia, Výtvarná výchova, Výchova umením, Informatika, Geografia, Občianska náuka, Etická výchova
Vek: 12+
Trvanie: do 30 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: obálky s kartičkami rébusov, písacie potreby, farbičky, fixky, výkres (formát A3), lepidlo, doplnková literatúra (knihy, encyklopédie a pod.), tlač (denníky, týždenníky, letáky a pod.), počítač s pripojením na internet
Cieľ
Upevnenie pojmov súvisiacich s negatívnymi prejavmi činností človeka v krajine, rozvoj prezentačných a komunikačných zručností žiakov, podpora tímovej spolupráce, budovanie pozitívneho vzťahu k starostlivosti o životné prostredie.
Metodický postup
Žiaci sú rozdelení do skupín, napr. podľa farby lístočka, ktorý si vyžrebujú, náhodným rozpočítaním a pod. Jednu skupinu podľa počtu žiakov v triede tvoria 2-4 žiaci.
Každá skupina dostane obálku, v ktorej sa ukrýva jeden grafický rébus, ktorý majú žiaci vyriešiť. Riešením rébusov sú pojmy spojené s negatívnymi prejavmi činností človeka (príloha Metodická príloha rébusy).
Úlohou žiakov v skupinách je pomocou doplnkovej literatúry, internetu, dennej tlače, letákov a pod. vytvoriť poster, ktorý daný rébus – environmentálny problém predstaví/charakterizuje ostatným žiakom v triede.
Samostatná práca žiakov v skupinách trvá asi 20 min. Následne jednotlivé skupiny prezentujú svoje postery pred spolužiakmi – zdôvodňujú rozhodnutie tvorby posteru. Žiaci po prezentácii projektu hodnotia celkovú úroveň posteru (čo sa im páčilo, čo sa im nepáčilo na prezentácii skupiny, aké nové informácie získali z prezentácie) a zároveň hodnotia vlastnú prácu v skupine (ako sa im pracovalo, aké mali problémy pri získavaní informácií a pod.).
Učiteľ do prezentácie posterov nezasahuje, všíma si hlavne používanie odborných výrazov a spôsob prezentácie žiakov (správna výslovnosť, gramatické chyby a pod.).
Hotové postery sa môžu vystaviť na triednej/školskej nástenke. Z aktivity sa môže spracovať príspevok na školskú webovú stránku, resp. do školského časopisu.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme náučný charakter aktivity rovnako ako spôsob kooperácie žiakov a ich samostatnej práce. Je škoda, že si žiaci aktivitu nevytvorili sami, ale iba plnili úlohu pripravenú niekým iným. Do budúcnosti odporúčame posilniť prepojenie s témou."