Živé pexeso
Autor: Mgr., Katarína, Karáseková
Škola: Základná škola s materskou školou Likavka, Likavka
Predmety: Biológia, Matematika, Občianska náuka, Pracovné vyučovanie
Vek: 10+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Dvojice kartičiek s informáciami o úspore energie.
Cieľ
Na základe získaných poznatkov si žiak hľadá dvojice informácií, ktoré spolu súvisia. Súťaživou formou sa víťaz snaží získať čo najviac bodov a tým si opakuje energetické vedomosti.
Metodický postup
Živé pexeso je hra, kde dvojica súťaží o to, kto šikovnejšie rýchlejšie nájde dvojice súvisiace so šetrením energie.
Na začiatok hry sa určí dvojica, ktorá pôjde za dvere, aby nepočula určenie pexesových dvojíc - párov. Určite nevyberáme kamarátov, aby sa rýchlo neprezradili.
Učiteľ má pripravené energetické kartičky napr. biomasa - kotol na peletky, uhlie - vyčerpateľnosť. Určí dvojice, ktoré sa postavia. Keď hra začne, píšeme body žiakovi, ktorý správne vyberie súvisiacu dvojicu ako pri pexese. Súťažiaci žiaci vyvolávajú spolužiakov po dvojiciach a hľadajú súvislosť. Tým si opakujú svoje vedomosti. Vyhráva ten žiak, ktorý získal najviac bodov.Posledná dvojica, ktorá zostala pokračuje ďalej v hre.
Pexeso môžeme obmeniť hraním úloh alebo predstavením sa, čo som. Prvý z dvojice povie,napr. /mobil/ - "Som Tvoj nerozlučný kamarát a školský poriadok ma v škole zakazuje." Súvisiaci z dvojice /nabíjačka/ - "Kamoš, keď ma už nenabíjaš, poprosím Ťa, vyber ma zo zásuvky!"
Vždy vyberieme jednu tému, ktorá je predmetom jednej hry. Oznámime ju žiakom, ktorí hádajú, až keď vojdú späť do triedy.
Ak hru opakujeme častejšie a súťažiaci žiak nemá problémy spájať súvisiace dvojice, odmeníme ho.
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Prenesenie stolovej hry na "živú" je pre deti vhodné oživenie klasického herného princípu. K úplnosti metodického materiálu chýbajú však prílohy napr. kartičky so spomínanou problematikou, ktoré by mohli využiť učitelia z iných škôl."