Globálna hra
Autor: Mgr. Gabriela Gencová
Škola: Základná škola s materskou školou, Pavlovce nad Uhom
Predmety: Fyzika, Chémia, Biológia, Geografia, Občianska náuka, Etická výchova
Vek: 12+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: kruh so znázornenou zemeguľou (alebo do kruhu zviazaný špagát, ktorý ju bude symbolizovať), kartičky podnikov (príloha 1), kartičky úloh - každodenných činností (príloha 2), kartičky surovín: voda, uhlie, jedlo, benzín (príloha 3),kartičky znečistenia (príloha 4)
Cieľ
Upozorniť na rýchle čerpanie svetových zásob neobnoviteľných zdrojov energie, na znečisťovanie Zeme v dôsledku každodenných činností človeka, na racionálne využívanie prírodných zdrojov.
Metodický postup
Prihliadnuc k veku žiakov je dobré mať pred hrou teoretický úvod. Vysvetliť pojmy ako globálne problémy, či nerastné suroviny. Počas aktivity upozorníme žiakov, aby si všímali kartičky úloh a pamätali si, čo je na nich napísané. Vtedy in ešte nepovieme prečo. Po aktivite vyzveme žiakov, aby uviedli čo najviac príkladov ich každodenného konania, ktoré vplýva na životné prostredie a krajinu.
PRIEBEH AKTIVITY
Aktivity sa zúčastňujú dve skupiny a 4 dobrovoľníci, ktorí reprezentujú inštitúcie: elektráreň, supermarket, rafinériu ropy a vodáreň. Medzi nich prerozdelíme všetky kartičky znečistenia. Do prostriedku miestnosti položíme "zemeguľu" a uložíme do nej kartičky nerastných surovín. Zo skupín vyberieme dvoch asistentov - pre každú skupinu jedného. Asistentov postavíme vedľa zemegule a každému dáme polovicu kartičiek úloh.
- žiaci so skupín majú za úlohu zobrať si od svojho asistenta kartičku úloh
- na zemeguli nájsť príslušnú nerastnú surovinu
- s kartičkou úloh a kartičkou správne priradenej nerastnej suroviny ísť do príslušného podniku
- tam mu obe kartičky vymenia za kartičku znečistenia
- tú musí späť zaniesť na zemeguľu
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
- moderne_49_Kartiky-podnikov.docx
- moderne_49_Kartiky-loh.docx
- moderne_49_Kartiky-surovn.docx
- moderne_49_Kartiky-zneistenia.docx
- moderne_49_Rozmiestnenie-iakov-a-smer-ich-pohybu.docx
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Kvalitne prepracovaná aktivita na overenie vedomostí žiakov a zamyslenie nad dopadmi čerpania zdrojov energie. Aktivita je vhodne ukončená krátkou reflexiou."