Chceme vedieť viac.
Autor: Mgr. Mária Novoveská
Škola: Základ.škola, Topoľová 8,, Nitra
Predmety: Fyzika, Výchova umením, Geografia, Etická výchova
Vek: 12+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: časopisy ( denníky, odborné časopisy a pod.)
Cieľ
- podporovať u žiakov záujem o čítanie - naučiť ich komunikovať, diskutovať na danú problematiku - rozvíjať morálne vlastnosti(vzájomná pomoc, spolupráca, priateľstvo a pod.) - rozvoj kreativity - profesijná orientácia - viesť ich k tomu, aby získané informácie vedeli využiť v bežnom živote
Metodický postup
Naša škola sa zapojila do projektu "SME v škole" na tému "Energia v prírode, technike a spoločnosti".
Vybrali sme dve triedy. Každý žiak dostal pracovný zošit s veľmi zaujímavými úlohami. Do školy prichádzal denník SME pre žiakov daných tried. Žiaci vypracovávali úlohy na základe prečítania a naštudovania článkov z tohoto denníka. Napr.: Nájdite v denníku SME vety, v ktorých je použité slovo energia. Nalepte ich do pracovného zošita a vysvetlite, v akom význame je toto slovo použité.
Podmienkou tejto aktivity nemusí byť účasť v projekte SME.
Motivácia:
Učiteľ najskôr vedie so žiakmi rozhovor na témy, ktoré si pripraví (Viete, koľko platia rodičia za spotrebu energie mesačne? Viete vysvetliť čo znamená preplatok a nedoplatok pri vyúčtovaní? Separujete doma odpad? Viete vysvetliť význam separácie? Poznáte význam slova "Charita"?
Metodický postup:
Žiaci si prinesú do školy rôzne časopisy (učiteľ uvedie príklady). Učiteľ si pripraví úlohy, ktoré budú pomocou týchto časopisov riešiť (napr. vystrihnite fotografiu telesa s kinetickou energiou a vymyslite k nej výstižný titulok, nájdite články o rope, uhlí, plyne, prípadne o ich negatívnych zásahoch do životného prostredia, nájdite články týkajúce sa problému energie a vytvorte z nich koláž a pod.)
Žiaci môžu pracovať vo dvojici a každá dvojica si vyberie ľubovoľnú úlohu, ktorú vypracuje. Ich práca môže byť realizovaná rôznymi formami:
a) Žiaci sa môžu zahrať na redaktorov a napísať svoj príspevok na určenú tému do svojho časopisu
b) Pripravia diskusnú reláciu na tému z ich časopisu (jeden je redaktor a druhý hosť)
c) Zahrajú situáciu, kde jeden je novinárom, ktorý robí rozhovor napr. s riaditeľom jadrovej elektrárne a pod.
Žiaci na záver môžu sami vybrať najlepšie spracovanie danej problematiky.
Použité časopisy žiaci môžu odovzdať do školského zberu papiera.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Zaujímavé prepojenie utvrdzovania vedomostí o energii s aktivitami spojenými s novinami, ktoré ponúka projekt SME v škole a na ktoré môže učiteľ nadviazať vlastnými aktivitami."