Veci okolo nás
Autor: Mgr. Lenka Hudecová
Škola: Základná škola, Lieskovec
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra, Výtvarná výchova, Matematika, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 6+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: dataprojektor, notebook, pracovné listy na MAT, SJL, logické úlohy. tajničky, hlavolamy, obrázky a názorné ukážky elektrospotrebičov minulosti a súčastnosti - žehlička, rádio, práčka.., výtvarnícke potreby, knihy encyklopédie
Cieľ
Rozvíjanie kľúčovej kompetencie k učeniu - tímová spolupráca, pozície v tíme a zodpovednosť, zamýšľať sa nad problémom a formulovať vlastné názory a postoje..rozvíjanie kľúčovej kompetencie k riešeniu problémov - obhajobu vlastných postojov a rozhodnutí,rozvoj zručnosti, logiky, predstavivosti, vytvorenie finálneho produktu krok po kroku. Osloviť k hodnotám verejnosť a zamýšľať sa nad problematikou ekológie prostredníctvom inovatívnych metód a foriem vzdelávacieho procesu.
Metodický postup
V našej škole mávame piatkové vyučovanie v daltonských blokoch. Jeden sme mali o energii a elektrospotrebičoch. Bol zaujímavý tým, že bol spoločný pre štvrtákov a prvákov. Žiaci sa naň veľmi tešili a niektorí sa naň aj vopred pripravili a poprinášali rôzne starodávne elektrospotrebiče. Čo bola aj výborná úvodná motivácia pre žiakov. Prvá úloha pre žiakov znela: Zobrať si z kôpky papierik a porozmýšľať aký elektrospotrebič je na ňom zobrazený. Potom bolo ich úlohou nájsť správnu dvojicu. Napr. Stará žehlička – nová žehlička. Tieto dvojice si žiaci zároveň pripínali na tabuľu. Spoznať dnešné elektrospotrebiče – bolo pre nich ľahké, ale tie starodávne – s tým mali väčší problém. Správnosť priradenia obrázkov si mohli skontrolovať s prezentáciou vyučujúcej. Bolo zábavné pre nich zistiť ako veci vyzerali kedysi. Šikovní žiaci nás oboznámili s tým, čo doma vo svojich knihách, či encyklopédiách našli o elektrospotrebočoch a čo ich zaujalo. Po úvode nasledovala ďalšia úloha pre žiakov, a to z puzzlí zložiť názov firmy. Firmy preto, lebo kažká skupina predstavovala jednu elektrospotrebiteľskú firmu. Po poskladaní obrázku vznikli firmy s názvami: ŽEHLIČKA, KÁVOVAR, MIXÉR, VARNÁ KANVICA a FÉN. Potom nasledovali povinné úlohy s pracovnými listami, ktoré pripravili pani učiteľky. Všetko, čo mali žiaci zvládnuť bolo napísané na tabuli. A keďže deti pracujú podľa daltonských pravidiel už istý čas pracovali samostatne a išlo im to veľmi dobre. Niektorím, ktorí potrebujú občas poradiť, ochotne pomohli spolužiaci, či pani učiteľky. Hotové práce si žiaci špendlíčkom značili na nástenke.
Po usilovnej samostatnej práci si doplnili chýbajúcu energiu.
No a nasledovala tímová práca na projekte. Úlohou bolo vymyslieť zo starého elektrospotrebiča nový, modernejší energeticky úspornejší, šetrný k prírode a čo možno najviac využiteľný. Také niečo ako tri v jednom – multifunkčný elektrospotrebič budúcnosti. Všetci sa vo firmách pustili do tvorivej práce, každý prispel niečím zaujímavým, vymýšľali a vytvárali originálne multifunkčné elektrospotrebiče. Na záver si svoje práce odprezentovali. Niektorí vymysleli aj veselé básničky k svojmu výrobku:
firma VARNÁ KANVICA :
• Každé ráno všetkým známo, budík zvoní, svetlo svieti. V kanvici sa voda varí, nech sa nám deň vydarí!
firma ŹEHLIĆKA :
•Keď nevieš koľko je hodín, keď Ti je teplo, keď chceš ušušiť tričká, .... Na to všetko je tu multifunkčná žehlička.
firma MIXÉR :
•Ja som prístroj 7 v jednom, rád pomôžem Ti vo všetkom. Hudbu pustím, keď sa nudím, o pol šiestej Ťa zobudím.
firma KÁVOVAR :
•Ja Ti kávu uvarím a ráno Ťa zobudím. Kamošovi zazvoním, žiarovkou Ti posvietim.
Odučili a vypracovali: Mgr. Mareková Mariana a Mgr. Zastková Slavka
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Veľmi zaujímavý spôsob učenia, spojením rôznych typov úloh a praktických vecí. Oceňujeme samostatnú tvorivú prácu žiakov a výborný nápad spojenie 2 ročníkov a vyučovanie v blokoch. Na druhej strane nám chýba konkrétny dopad do budúcnosti a konkrétne výstupy k téme."