Ekobývanie dnes a zajtra
Autor: Mgr. Lenka Paľová
Škola: ZŠ, Ul. T. J. Moussona, Michalovce, Michalovce
Predmety: Fyzika, Chémia, Biológia, Pracovné vyučovanie
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: papier, kartón, slama, hlina, lepidlo, priesvitná fólia, drôtiky, prezentácie
Cieľ
Cieľom tejto aktivity bolo podporiť u žiakov samostatnosť v zamyslení sa nad ich bývaním v budúcnosti, schopnosť vyhľadať a spracovať informácie o ekodomoch a prezentovať tieto myšlienky svojim spolužiakom.
Metodický postup
Na hodinách fyziky preberáme učivo Energia. Keďže ekologická výchova je bezprostrednou súčasťou našej školy, energiu preberáme veľmi podrobne. Po oboznámení sa s enrgiou z fyzikálneho hľadiska sme sa dopracovali až k spotrebe elektrickej energie, jej výrobe a šetrení.
Žiaci dostali domácu úlohu:
Zistiť na internete zaujímavé údaje o ekologických domoch, čo sú to za domy, prečo sú ekologické, čo je na nich výnimočné, či taký dom už videli, ktoré prvky ekodomu sú už uplatňované v našom každodennom živote ap.
Priebeh vyučovacej hodiny:
V úvode vyučovacej hodiny žiaci odprezentovali svoje prezentácie o ekologických domoch a možných úsporách energie v týchto domoch. Ostatní pozorne počúvali, lebo mnohé veci pre nich boli nové. Napríklad:
Pasívny dom je stavba s veľmi kvalitnou tepelnou ochranou, preto tu nie je potrebný komplikovaný systém vykurovania.
V súčasnosti si môže majiteľ úsporného domu vybrať, ktorý si zvolí. Existuje možnosť teplovzdušného vykurovania, priamo výhrevné fólie, krbové kachle, kachle na biomasu, tepelné čerpadlá či využitie energiu zo solárnych ziskov.
Voda je najčastejšie v pasívnych domoch ohrievaná solárnymi panelmi.
Čoraz častejšie sa v domoch stretávame s pojmom riadené vetranie, tzv. rekuperácia (spätné získavanie tepla z odpadového vzduchu). Tento princíp je nutné použiť pri stavbe pasívneho domu.
Drevo patrí medzi najpoužívanejší materiál pri stavbe nízkoenergetického domu. Má ľahkú dostupnosť, je obnoviteľným zdrojom a stavby z dreva majú taktiež bohatú tradíciu nielen na Slovensku ale takmer v celej Európe.
Dopad na životne prostredie je nízky.
Drevostavby majú optimálnu vnútornú vlhkosť
Majú zdravú vnútornú klímu.
Malá veterná elektráreň - Pomáha znížiť spotrebu el. energie
Úspora financií
Prispieva k ochrane životného prostredia
Najlepšie podmienky: na hrebeni alebo naopak na rovinách
Malá vodná elektráreň -
Stavia sa na menších tokoch
Je obmedzená ročným obdobím a úhrnom zrážok
Solárne panely - Využitie slnečnej energie na ohrev vody a vykurovanie
šetrí 60 až 70% nákladov na ohrievanie
Neprispieva ku globálnemu otepľovanie, kyslým dažďom a smogu
Rekuperácia vzduchu - Spôsob vetrania budov so spätným získavaním tepla
Predohreje vonkajší vzduch z 0 °C na 18 °C
Odvádza odpadový vzduch a mení ho na čerstvý a teplý vzduch
Mnohí nevedeli, že takéto opatrenia sa dajú pri stavbe domu realizovať.
Chlapci boli tvorivejší a na rozdiel od dievčat zostrojili svoj vlastný model takéhoto ekodomu. Tento model obsahoval všetky spomínané prvky. Ako zdroj energie používal solárne panely a malú veternú elektráreň, bol postavený výhradne z ekologických materiálov ( napr. hlina a slama ), dokonca sa otáčal za Slnkom, využíval aj tepelné čerpadlo. Navrhli, že takéto domy by sa mohli stavať v budúcnosti v našom meste, a tým by sa ušetrilo veľké množstvo energie a žilo by sa ekologicky.
Po odprezentovaní svojich poznatkov a návrhov na ekobývanie na hodinách fyziky, mohli novonadobudnuté vedomosti tlmočiť svojim mladším spolužiakom v rámci rovesníckych vzdelávaní.
Negatívnym zistením pre žiakov bola dosť malá prístupnosť týchto alternatívnych zdrojov energie a zároveň ich vysoká cena.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Aktivita, ktorá je zaujímavá s peknou prácou detí.Pekný projekt, deti si nielen naštudujú tému, ale musia svoje naštudované veci predstaviť aj iným. Škoda, že to niekde napr. nevystavili na verejnosť."