Úvod O energii interaktívne

O energii interaktívne

Pridané: 16.04.13 Názov: O energii interaktívne
Autor: Mgr. Lenka Paľová
Škola: ZŠ, Ul. T. J. Moussona, Michalovce, Michalovce

Predmety: Fyzika, Chémia, Biológia, Matematika, Občianska náuka, Prírodoveda, Vlastiveda, Etická výchova, Pracovné vyučovanie

Vek: 8+

Trvanie: viac ako 45 minút

Miesto: Trieda

Pomôcky: nainštalovaná výstava EkoFondu Enegia 3. tisícročia

Cieľ

Návštevou interaktívnej výstavy si žiaci mohli osvojiť vedomosti o výrobe energie, alternatívnych a klasických zdrojoch energie, možnostiach šetrenia energie, o našom životnom štýle v prepojení na energiu, ako aj o tom, ako každý z nás môže energiou šetriť.

Metodický postup

Výstavu sme mali na škole nainštalovanú jeden celý mesiac. Postupne ju navštívili všetci žiaci II. stupňa našej školy, ale aj žiaci ďalších škôl nášho okresu ba aj kraja.

Už pri prvom paneli sme narazili na veľkú nevedomosť žiakov, keď sme im položili otázku: Čo je to energia? Nastalo ticho, až po niekoľkých minútkach začali hovoriť svoje názory. V úvodnej časti výstavy sa dozvedeli o druhoch energie, rozdelení energie na klasické a alternatívne zdroje, o výhodách a nevýhodách jednotlivých druhov energie, o množstve koľko tých zdrojov ešte na zemi máme. Pokračovali sme využitím jednotlivých zdrojov energie a ukážkou na malých modeloch strojov - parný stroj, stirlingov motor, autíčko na vodu a tepelné čerpadlo. To bolo pre žiakov veľmi zaujímavé.

Putovanie pokračovalo ukážkou fosílnych zdrojov a modelom bane. Veľmi sa žiakom páčili samonabíjacie baterky, ktorými si môžu svietiť v tme. Taktiež ich zaujala ukážka ropy, ktorú ešte v takom stave mnohí nevideli.

O veternej elektrárni vedeli trochu viacej. Jej model videli v ďalšej časti výstavy.

Ukážka solárneho panelu a fotovoltického článku ich zaujala, nakoľko viacerí z nich to využívajú doma, ale nevedeli na čo a na akom princípe to funguje.

V ďalšej časti výstavy sme sa venovali našej domácnosti a životnému štýlu. Na modeli ekodomčeku žiaci mali možnosť predviesť energetické opatrenia, ktoré sa dajú realizovať aj u nich v domácnosti.

Eko pexeso im dalo mnoho vedomostí o výrobkoch, ktoré každý deň kupujú a nemajú o nich informácie, respektíve ani by ich nenapadlo niečo o nich čítať .

Hybridný bicykel mal hádam najväčší úspech. Všetci návštevníci výstavy si na ňom vyskúšali, ako ťažko sa vyrába elektrická energia.

Výstava sa končila pri citátoch osobnosti sveta . Tam sa všetci žiaci hádam najviac zamysleli nad spôsobom svojho života. Citát " Je toľko vecí, ktoré nepotrebujeme " si pripomínajú  dodnes. Výstava je doplnená množstvom zaujímavých posterov.

Výstavu Energia 3. tisícročia v priebehu jedného mesiaca navštívilo na našej škole 1830 žiakov z 25 škôl okresu ale aj kraja a všetci žiaci II. stupňa našej školy.

Hoci žiaci aj učitelia našej školy sa tejto výstavy zúčastnili len ako návštevníci, lektori a spoluinštalátori, šírili sme myšlienky učenia sa o energii v našom regióne. To sa nám podľa počtu návštev aj celkom dobre podarilo.


Materiály potrebné na realizáciu aktivity:

Obrázky:


Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:

Obrázky:

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Návšteva výstavy je dobrá vec. Deti sa dozvedeli určite veľa zaujímavých vecí. V danom projekte však bola aktivita učiteľov a žiakov minimálna."

Hodnotenie:

Energia v škole

Viete ako efektívne šetriť pri osvetlení? Ako znížiť náklady na vykurovanie a znižovať ekologickú stopu? Aké environmentálne zmeny možno spraviť v PC učebni a mnohé iné? Praktické rady a tipy nájdete v atraktívnom prevedení v sekcii Energia v škole. Rovnako ich môžete použiť aj v rámci praktických cvičení.

Ďalšie informácie

Odborné vyučovanie

Hľadáte zaujímavé aktivity na svoje vyučovanie? Animácie o rôznych energetických zariadeniach a princípoch ich fungovania? V sekcii Odborné vyučovanie sú pre vás pripravené kapitoly o energii, jej výrobe a spotrebe, moderných technológiách, poradenstve ako aj základoch energetického zhodnocovania budov.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie