Slnko ako zdroj tepla a svetla
Autor: Mgr.Veronika Königová
Škola: ZŠ Lok, Lok
Predmety: Výchova umením, Prírodoveda, Vlastiveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 8+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: notebook, data- projektor (na prezentáciu), kartónová krabica, papierová rolka, slamky (modrá a červená), umelá nádoba (vaňa), naskladaný papier (radiátor), špajdľu, výkres, obojstrannú lepiacu pásku, farby, pracovné listy
Cieľ
Upozorniť žiakov na rýchle čerpanie neobnoviteľných zdrojov energie. Poukázať na význam využívania obnoviteľných zdrojov. Poznať základný zdroj obnoviteľnej energie Slnko. Uvedomiť si spôsob jeho využívania – slnečnými kolektormi, fotovoltaické články. Na základe zhotoveného modelu domu so slnečným kolektorom vysvetliť jeho výhody v rámci šetrenia energie.
Metodický postup
Žiaci sa musia najskôr oboznámiť s témou Slnko ako zdroj svetla
a tepla. O tejto téme sa dozvedia pomocou prezentácie v ktorej
je všetko vysvetlené z hľadiska primeranosti k veku žiakov. Na konci
prezentácie majú obrázok domu so
slnečným kolektrom, ktorý budú zhotovovať. Učiteľka dá žiakom potrebné
materiáli na zhotovenie modelu. Pripravený model domu z kartónu, slamky
najlepšie jednofarebné na slnečný kolektor, červené alebo červeno- biele
–potrubie s teplou vodou, modré alebo modro – biele – potrubie so studenou
vodou , umelohmotná nádoba na vaňu a poskladaný papierik – radiátor,
výkres na ktorý sa nakreslí Slnko. Žiaci
tieto materiáli poskladajú a pospájajú podľa obrázku v prezentácii.
Popri skladaní sa žiakom vysvetľuje tok vody cez kolektor, zásobník vody až do
sprchy ako teplá voda alebo radiátoru ako zdroj tepla. Keď žiaci model
dokončia, majú pripravené pracovné listy. Pracovný list – Kedy Slnko počas dňa
zohrieva našu zem najviac. Na pracovnom
liste sú tri obrázky správny vyfarbia a pokúsia sa vysvetliť prečo.
Druhý pracovný list –z vyobrazených zvierat majú určiť ktoré potrebuje najviac
a ktoré najmenej slnečnej energie. Na druhej strane majú vyobrazené ovocie
a majú určiť ktoré potrebuje pre svoj rast veľa slnečnej energie.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Veľmi efektný, zábavný a tvorivý projekt vzhľadom na vekovú skupinu. Deti v takomto veku získavajú veľa informácií "rukami", vedia si pri manuálnej práci zapamätať viac, ako keď by iba počúvali. Veľmi zaujímavá je kombinácia učebných materiálov, prínosom v budúcnosti by mohlo byť rozšírenie projektu aj o iné témy."