Veterné vrtuľky
Autor: Mgr.Darina Drusová
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom
Predmety: Fyzika, Výtvarná výchova, Matematika, Informatika, Geografia, Prírodoveda, Vlastiveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 8+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: 1.aktivita: Tvrdý papier, špajdle, korálky, špendlíky s väčšou hlavičkou; 2.aktivita: Ceruzka s gumou, pripínačky, niť, papier, uhlomer, kompas.
Cieľ
1.Oboznámiť mladších žiakov s pojmom energia a s jej jednotlivými druhmi so zameraním sa na veternú energiu. 2.Rozvinúť medzitriedne a kolektívne vzťahy, realizovať partnerské vyučovanie a simulačnú hru. 3.U mladších žiakov formovať vzťah k prírodovedným predmetom a podporovať ich samostatné myslenie.
Metodický postup
Učivo o energii a jej jednotlivých druhoch bolo žiakom predstavené formou moderného vyučovania prostredníctvom dvoch aktivít.
A/PRÍPRAVNÁ FÁZA:
Cieľovou skupinou zainteresovanou v prvej aktivite boli žiaci 3. a 4. ročníka. Tretiaci boli prizvaní na vyučovaciu hodinu prírodovedy do 4.ročníka , na ktorej im vyučujúca poskytla informácie o energii a o jej jednotlivých druhoch.
B/REALIZAČNÁ FÁZA:
Na vyučovacej hodine matematiky štvrtáci zhotovili veterné vrtuľky. Uplatnili nasledovný pracovný postup: Najskôr z papiera vystrihli štvorec s hranou dlhou asi 10 cm, potom nakreslili uhlopriečky štvorca. Na pracovnom vyučovaní papier rozstrihli pozdĺž uhlopriečok asi do vzdialenosti 2 cm od stredu štvorca.Vrcholy preložili do stredu štvorca a prepichli ich špendlíkom.Na špendlík navliekli korálku a špendlík zapichli do špajdle. Zhotovené vrtuľky žiakom poslúžili ako demonštračný materiál na dôkaz veternej energie. Keďže vonku nefúkal vietor, žiaci na roztočenie vrtuliek použili fén. Praktické využitie veternej energie na roztočenie vrtuliek žiaci vyskúšali na súťažno-zábavnom podujatí, ktoré pre štvrtákov pripravili tretiaci. Najskôr sa uskutočnil medzitriedny súťažný kvíz o energii a jej druhoch.Jeho súčasťou bolo aj vyhľadávanie dôležitých informácií o energii na internete a v encyklopédiách. Žiaci zistili,že otáčanie veternej vrtule spôsobuje vietor alebo prúd vzduchu. Vietor je zdrojom energie a pohybová energia vetra sa mení na pohybovú energiu veternej turbíny.Veterná turbína poháňa generátor, ktorý vyrába elektrický prúd.
C/ OBMENY AKTIVITY:
Obmenou bola aktivita , ktorú zrealizovali žiaci 8. ročníka. Na vyučovacej hodine fyziky boli žiakom zadané otázky, na ktoré mali v určitom časovom limite odpovedať:1. Na akom princípe funguje veterná turbína? 2.Ako sa mení sila vetra na jednom mieste počas dňa? 3. Kde by si pri dome postavil veternú turbínu, aby si získal čo najviac energie?
Potom si žiaci vyrobili prístroj na meranie sily vetra. Do gumy na ceruzke zapichli pripínačku a na ňu priviazali niť. Prístroj držali vo vzduchu a pozorovali vietor na vejúcej niti. Odmerali uhol medzi ceruzkou a niťou.Žiaci pokusy realizovali na rôznych miestach školského exteriéru, v rôznych časoch a pri rôznom počasí. Namerané hodnoty počas jedného týždňa zaznamenávali do tabuľky. Žiaci zistili, že čím väčšia bola sila vetra, tým väčší bol uhol. V rámci postrealizačnej fázy tejto aktivity bola ôsmakom zadaná úloha vyhľadať údaje o veterných parkoch na Slovensku a vo svete.
D/HODNOTENIE AKTIVITY
Obe zrealizované aktivity hodnotíme veľmi pozitívne.Vyzdvihujeme skutočnosť, že mladší žiaci prejavili veľký záujem o nadobudnutie vedomostí o druhoch energie. Aktívne sa podieľali na výrobe vrtuliek; s veľkým ohlasom sa stretla spoločná hodina prírodovedy, na ktorej boli prítomní štvrtáci i tretiaci a žiakom sa veľmi páčilo súťažno-zábavné podujatie.
Žiakov ôsmeho ročníka zaujalo meranie sily vetra, jeho zaznamenávanie do tabuľky a vyhľadávanie informácií o veternej energii.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Netradičná aktivita, ktorá kombinuje kreatívne schopnosti žiakov a sociálny rozmer spájania tried. Tiež využíva už nadobudnuté poznatky žiakov. Prínosným by mohol byť konkrétny návrh využitia v praxi a praktické prepojenie s témou šetrenia energie."