Život za maskou
Autor: Mgr. Lenka Paľová
Škola: ZŠ, Ul. T. J. Moussona, Michalovce, Michalovce
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra, Hudobná výchova, Výtvarná výchova, Výchova umením, Etická výchova, Pracovné vyučovanie
Vek: 8+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: papier, farby, lepidlo, servítky, látka na kostýmy, koše na triedený odpad,odpad,rôzne hudobné nástroje - plastové fľaše, plechovky, staré lyžičky, drevené paličky ap.
Cieľ
Touto aktivitou u žiakov docielime, aby si vážili svoje životné prostredie, aby sa k nemu správali dobre. Ukážeme im, že nie peniaze, úspech a majetok majú tú najväčšiu cenu v živote, ale pre spokojný život je potrebné niečo úplne iné. Cieľom je poukázať na zlý, konzumný spôsob života a že pre zmenu musí začať každý sám od seba. Po malých krôčikoch to ide. Cieľom je poukázať smerom k žiakom, ale aj k verejnosti, že veľká spotreba energie ničí náš svet a radšej by sme mali energiu investovať do
Metodický postup
Aktivita bola realizovaná v niekoľkých etapách:
1. Žiaci spolu s triednou učiteľkou napísali scénar divadielka. Jeho hlavnou myšlienkou je to, že človek hovorí: " Som veľmi starý." Ostatní sa pýtajú: "On je veľmi starý?" Keď sa na neho pozrú, vyzerá totižto mladšie ako o sebe hovorí. Nevedia nájsť príčinu jeho smutných rečí. On im vysvetľuje, že celý život tvrdo pracoval, aby mal veľa peňazí, úspech, dobrých priateľov, ale zabudol na jedno: Kde žije a čo naozaj pre svoj život potrebuje. Zabudol sa starať o prírodu, o planétu Zem. Zistil, že pre svoj život potreboval veľa energie, vyprodukoval množstvo odpadu až nakoniec musí nosiť masku, lebo je všetko znečistené - voda, vzduch, zem.
Všetci s ním sú za maskami. Nedarí sa im nájsť vhodné riešenie. No zrazu, ako to už býva sa objaví pri nich Víla Príroda, ktorá im povie: "Čo tu toľko nariekate? Veď prírody sa netreba báť! Spoločne všetko dokážeme." Ukáže človeku ako odstrániť množstvo odpadu, ktorý vyprodukoval, ako zmeniť svoj životný štýl. Všetci ju poslúchnu a zistia, že so správnym postojom sa ničoho nemusia báť.
2. Výroba rekvizít k divadielku: žiaci na hodinách výtvarnej výchovy a pracovného vyučovania si vyrobili masky, ktoré možno vidieť na fotografiách. Motívy na nich boli rôzne. Plačúca rieka, továrenský komín chrliaci popol, znečistená lúka, plačúca Zem, zvädnutá kvetinka, ale aj pekná dúha, obláčik dažďa. Fantázii sa medze nekladú.
Taktiež si z látky vystrihnú veľké čierne plášte, ktoré symbolizujú pochmúrnu náladu na znečistenej Zemi.
Batikovaním mali vyrobené pekné tričká, ktoré si odkryli, keď planétu vyčistili od neporiadku a bolo im veselo.
Z odpadového materiálu si zhotovili rôzne hudobné nástroje: v plastovej fľaši fazuľa, hrach, ryža. Plechovnky od kompótu s lyžičkou ako bubon, drevené paličky, veľké drevené koly na búchanie o zem ap.
3. Nácvik samotnej hry. Rozdelenie úloh, zvládnutie textu, zvládnutie problematiky konzumného spôsobu života, aby sa vedeli vžiť do svojej role.
4. Prezentácia divadielka na verejnosti. Ukázať veľkým, že aj malí žiaci dokážu rozmýšľať ekologicky, aby vytvorili vhodné životné prostredie pre budúcu generáciu a že každý musí v prvom rade začať sám od seba. Nikdy nie je neskoro.
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Aktivita je dobre zameraná na motiváciu k ochrane životného prostredia s poukazom na konzumný život spoločnosti. Téma však obsahuje pomerne málo informácií, je slabo prepojená na hlavnú tému "Energia v našom meste" a podiel zapojenia detí do prípravy obsahu či tvorby divadla je minimálny."