Odpad triediš? Dobre robíš! Je to veľké spasenie pre životné prostredie!
Autor: Mgr.Darina Drusová
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom
Predmety: Fyzika, Chémia, Biológia, Výtvarná výchova, Výchova umením, Občianska náuka, Pracovné vyučovanie
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: Kartónový papier, lepidlo, výkresy, akrylové,vodové a temperové farby; nádoby na triedenie odpadu.
Cieľ
1. Oboznámiť žiakov s možnosťami recyklácie odpadu. 2. Zdôrazniť nevyhnutnosť triedenia odpadu. 3. Oboznámiť ich s najnovšími technológiami využívanými na recykláciu odpadového materiálu. 4. Rozvíjať nápaditosť, kreativitu a obrazotvornosť žiakov. 5. Pestovať u žiakov vzťah k životnému prostrediu a k ochrane prírody. 6. Rozvíjať medzipredmetové vzťahy a uplatňovať multidisciplinárny princíp.
Metodický postup
A/ PRÍPRAVNÁ FÁZA
1. Poučenie žiakov a poskytnutie informácií o triedení odpadu.
2. Vyhlásenie súťaže o najaktívnejšiu triedu v triedení odpadu.
B/ REALIZAČNÁ FÁZA
1. Uskutočnenie exkurzie do Strediska triedeného zberu v Dubnici nad Váhom.
Tu sa žiaci oboznámili s technológiami využívanými pri triedení odpadu a so spôsobmi a možnosťami recyklácie jeho jednotlivých druhov. Žiaci sa dozvedeli, že do strediska triedeného zberu je privážaný všetok odpad z mesta Dubnica nad Váhom okrem komunálneho odpadu.
Pozreli si triediacu linku, kde si však všimli, že v jednotlivých kontajneroch určených na 1 druh odpadu je rôznorodý odpad. Oboznámili sa aj priestormi, kde je umiestňovaný nebezpečný odpad a vypočuli si informácie o jeho uskladnení a spôsobe likvidácie.
2. Uskutočnenie besedy s vedúcim strediska triedeného zberu s Ing. Kurincom.
V úvode pán Kurinec žiakov informoval o veľkom význame Strediska triedeného zberu v Dubnici nad Váhom a o súčasnej alarmujúcej situácii v súvislosti s odpadom v tomto meste. Hovoril o ekonomickom prínose separovaného zberu, o úspore nákladov na zneškodňovanie odpadu, o úspore energie, o znižovaní nebezpečnej kontaminácie podzemných a povrchových vôd, pôdy a ovzdušia. Poukázal na potrebu triedenia odpadu v škole i v domácnosti, hovoril o možnostiach jeho recyklácie a o spôsoboch čo najekologickejšej likvidácie. Podčiarkol potrebu ochrany prírody a životného prostredia, požiadal žiakov o dôsledné triedenie odpadu.
C/POSTREALIZAČNÁ FÁZA
1. Vyhlásene súťaže o najkrajší trojrozmerný model triediacej linky.
2. Vyhlásenie súťaže o najkrajšie výtvarné dielo zobrazujúce prácu v stredisku triedeného zberu.
3. Propagácia separovaného zberu v meste Dubnica nad Váhom výrobou a distribúciou informačných letákov do domácností.
D/ HODNOTENIE AKTIVITY
Zrealizovaná aktivita mala nielen vzdelávací, ale aj výchovný charakter. Žiaci získali najaktuálnejšie informácie o neuspokojivej situácii v súvislosti s odpadom a s jeho nadmernou produkciou. Nadobudnuté poznatky ich viedli k dôslednému triedeniu odpadu v škole i v domácnosti a k šíreniu osvety v tejto oblasti v meste Dubnica nad Váhom takou formou, že žiaci vyrobili informačné letáky o separovanom zbere a distribuovali ich do domácností.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Metódu v podobe exkurzie možno považovať za veľmi prínosnú, ukážka triediacej linky je náučná, názorná a dobre zapamätateľná. S témou "Energia v našom meste" to však veľmi nesúvisí a chýba následná motivácia žiakov po exkurzii, ktorá by zabezpečila dlhodobejší efekt."