Fyzika netradične
Autor: PaedDr. Milan Križan
Škola: Základná škola s materskou školou, Zborov nad Bystricou
Predmety: Fyzika, Informatika, Pracovné vyučovanie
Vek: 12+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Budeme potrebovať: plastový obal od jogurtu, suchú ryža, príborový nôž, voda, olej, prípadne ďalšie pomôcky, ktoré si určia žiaci.
Cieľ
Vedieť vysvetliť na primeranej úrovni, prezentovať fyzikálny jav a vysvetliť príčinu z fyzikálneho hľadiska. Žiaci mali za úlohu nájsť súvislosti, vedieť pripraviť a prezentovať jednoduchý fyzikálny experiment podľa vlastného výberu preberaných tém. Dôležitou súčasťou ich práce bola odborná literatúra na vysvetlenie fyzikálnych súvislostí.
Metodický postup
Tematický okruh: Skúmanie vlastností pevných, kvapalných a plynných látok.
Trieda bola rozdelená do skupín, pričom každá skupina mal za úlohu vysvetliť iný fyzikálny jav prostredníctvom vhodného pokus a prezentácie. Ústrednou témou bolo Skúmanie vlastností pevných, kvapalných a plynných látok. /V prezentácii sa zamerali na trenie a optické vlastností kvapalín/
Žiaci si na začiatku hodiny vybrali fyzikálny jav, ktorý by chceli vysvetliť. Potom si z dostupných zdrojov /odborná literatúra, internet/ zistia dostatočné množstvo informácií na vysvetlenie a realizáciu prezentácie. Vyberú si aj fyzikálny experiment, ktorý najbližšie vysvetlí preberanú problematiku.
Navrhnú štruktúru pokusu, zapíšu si potrebné pomôcky, pripravia komentár a vysvetlenie pokusu. Všetky informácie spracúvajú v elektronickej podobe. Do ďalšej hodiny si pripravia domy pomôcky.
V úvode nasledujúce hodiny si žiaci zvolia poradie v akom budú prezentovať. Každú prezentáciu si nahrajú na videokameru.
Pokus môžu viackrát zopakovať, pričom vysvetlia fyzikálne súvislosti prebiehajúceho experimentu.
Na hodinách informatiky prostredníctvom vhodného softvéru spracujú podľa seba video do výslednej podoby. Výsledné video je možné použiť aj na ďalších hodinách a v iných triedach alebo publikovať ne webovej stránke.
Poznámka: pre žiakov bola veľká skúsenosť, keď mali plynule nahovoriť komentár k prebiehajúcemu experimentu, museli dodržať časovú súvislosť slova a prebiehajúceho deja. Zistili, že správne pripraviť komentár, ktorý v krátkosti vysvetlí fyzikálne súvislosti nie je jednoduché, pričom pri natáčaní zažili zopár veselých chvíľok.
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Aktivita ponúka žiakom príjemné spestrenie hodiny. Absentuje však inovatívnosť aj cieľavedomé dlhodobejšie pôsobenie na žiakov v oblasti šetrného využívania energie a prepojenie s témou súťaže "Energia v našej škole"."