Recyklácia na vlastnej koži
Autor: Mgr. Miriam Libová
Škola: Základná škola Hliník nad Hronom, Hliník nad Hronom
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra
Vek: 12+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: pracovný postup na výrobu recyklovaného papiera, starý papier (papierové obaly na vajíčka), nožnice, miska, utierka, špongia, mikroténový sáčok, kartón, Solamyl, mixér, koreniny (kari korenie, červená paprika), mletá káva, potravinárska farba, valček, kartón, mixér
Cieľ
• Charakterizovať dynamický opis ako slohový útvar. • Čítať s porozumením. • Pracovať podľa pracovného postupu uvedeného v texte. • Vysvetliť pojmy separovanie a recyklácia. • Pozná význam recyklácie pre životné prostredie.
Metodický postup
Aktivita: Recyklácia na vlastnej koži
Učivo: Dynamický opis
Tematický celok: Svet je plný zaujímavých ľudí, vecí a javov
Predmet: slovenský jazyk a literatúra
Ročník: šiesty
Časová dotácia: 2 hodiny (výroba papiera, použitie papiera)
Cieľ:
Žiak vie:
· Charakterizovať dynamický opis ako slohový útvar.
· Čítať s porozumením.
· Pracovať podľa pracovného postupu uvedeného v texte.
· Vysvetliť pojmy separovanie a recyklácia.
· Pozná význam recyklácie pre životné prostredie.
Metódy: zážitkové učenie
Forma: samostatná práca
Výstup: vlastnoručne vyrobený recyklovaný papier
Scenár aktivity:
- Oboznámenie s témou a cieľmi aktivity.
- Motivácia:
Jedným z globálnych ekologických problémov Zeme je čoraz väčšie množstvo odpadu, jeho hromadenie a odstraňovanie. S týmto problémom sú spojené veľké nároky na energiu, životné prostredie a v neposlednom rade aj na finančné prostriedky. Mnoho múdrych ľudí si láme hlavu nad tým, ako zabrániť tomu, aby sa z našej planéty za pár rokov nestalo jedno veľké smetisko. Prvé kroky sa už urobili. Vedci prišli na to, že nie všetok odpad musí zostať odpadom. Naopak z odpadu sa môže stať znovu materiál na výrobu. S tým sú spojené dve činnosti človeka – separovanie odpadu (teda jeho triedenie) a recyklovanie. Do tej prvej činnosti sa určite môže zapojiť každý, komu záleží nielen na životnom prostredí, ale aj jeho peňaženke. Tou druhou činnosťou sa však zaoberajú špecializované firmy, ktoré dokážu premeniť odpad na niečo užitočné. No a práve recykláciu si v tejto aktivite vyskúšate na vlastnej koži. Z našej triedy sa stane spoločnosť na recykláciu papiera, bez ktorého si už nevieme predstaviť život nielen v škole, ale ani doma.
- Žiaci dostanú text, ktorý obsahuje pracovný postup na výrobu recyklovaného papiera. Ten si pozorne prečítajú. Podľa uvedeného postupu budú samostatne pracovať – teda si prinesú pomôcky, budú vyrábať papier. To, či čítali s porozumením, sa overí pomocou výstupu aktivity, teda vyrobeného recyklovaného papiera.
/kritérium hodnotenia: dodržanie postupu – správnosť/
Aktivita je náročnejšia na plánovanie, pretože postup výroby papiera je rozložený do niekoľkých dní:
I. Starý papier sa musí natrhať na kúsky a dať do vody minimálne na 12 hodín, túto činnosť je potrebné teda urobiť deň pred realizovaním výroby.
II. Samotná výroba papiera podľa postupu sa dá stihnúť na jednej hodine.
III. Schnutie papiera trvá minimálne dva dni, ak schne voľne, aby sa nestočil. Až potom sa dá použiť – strihať, písať naň.
Aktivita sa môže realizovať aj v iných ročníkoch, skôr na hodinách výtvarnej výchovy. Pre žiakov je zaujímavá, lebo si môžu na vlastnej koži vyskúšať samotnú výrobu papiera, získajú pomocou vlastného zážitku lepšiu predstavu o pojme recyklácia.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Zaujímavá aktivita, netradičná a zábavná pre žiakov. Chýba však prepojenie s témou úspory energie."