Biomasa využíva obnoviteľné zdroje enerie
Autor: Ing.Monika Kasakova
Škola: ZŠ Klokočov Ústredie 976, O23 22, Klokočov
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra, Fyzika, Chémia, Biológia
Vek: 13+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Exteriér
Pomôcky: Kotolňa na vykurovanie drevenými peletkami, sklad peliet, automatický zásobník peletiek, pracovníci biomasy, fotoaparát a informačné brožúry.
Cieľ
Zaujať a vysvetliť žiakom význam vykurovania našej ZŠ drevenými peletkami, ktoré sú obnoviteľným zdrojom energie a napomáhajú zníženiu emisií skleníkových plynov a tým sa podieľame na ochrane voči globálnemu otepľovaniu. Vytvárať v deťoch kladný vzťah k prírode a vzbudiť u detí záujem o problematiku ochrany životného prostredia.
Metodický postup
K šetreniu energie na našej škole určite pomohla výmena starých okien za nové a zateplenie celej budovy.
Na riadiátorov v každej triede sú namontované termostatické ventily, ktoré chodia pravidelne kontrolovať
Hliadky – rýchle šípy tvorené skupinkou žiakov z ročníkov 5.-9. Pri každom vypínači v triedach aj na chodbách
Sú nalepené etikety, ktoré si vytvorili žiači s upozornením na šetrenie elektrickej energie.
V triedach máme úsporné neonové osvetlenie, ktoré vydávajú jasné a príjemné svetlo a tým taktiež prispievami k úspore el. Energie.
Mnoho miliónov rokov Slnko prostredníctvom fotosyntézy mení anorganické látky na látky organické a vzniká biomasa.
Naša ZŠ r. 1999-2000 sa zapojila do programu DEPA a cieľom bolo odstránenie starej kotolne na uhlie a jej rekonštrukcia a montáž nového kotla na spaľovanie biomasy s výkonom 725 kW a pripojenie ďalších objektov školy ako OÚ a dvoch bytových domov.
Riešenie: 1. Prípravná fáza
A, zriadenie týmu žiakov (rýchle šípy)
B, príprava na exkurziu do kotolne
C, vytvorenie násteniek na danú tému
D, vytvorenie plagátu
E, príspevok o šetrení energie do školského rozhlasu
D, zistovanie využitia biomasy pomocou internetu ( obrázky, otázky, powerpointové prezentácie)
2. Realizačná fáza
Vytvorenie žiackej ekohliadky – ich práca spočíva z pravidelného deného kontrolovania úsporných opatrení na celej škole.
Realizované EO sú zahrnuté do učebných osnov fyziky, chémie, biológie a ekológie
Ziaci vytvorili nástenku aj plagát zameraný na úsporu enerie
Popol vzniknutý po spaľovaní peletiek v kotolni ZŠ je kompostovaný spolu pokosenou trávou a opadanými listami. Žiaci si uvedomujú vznik organickej hmoty a spomínaný kompost pridávame ako hnojivo k rastlinám a kríkom v areáli našej školy.
Žiaci boli na exkurzii školskej kotolne na BIOMASU, vopred si naštudovali potrebné informácie pomocou
internetu a poznatky, ktoré im boli nejasné si zapísali na papier a otázky na odpovede im zodpovedali
pracovníci biomasy.
So žiakmi som urobila nástenku zameranú na potrebu šetrenia energie.
Žiaci si urobili plagát – dve tváre Zeme a to šťastná (čistá) Zem a smutná (znečistená) Zem.Plagát je taktiež vystavený na nástenke v chodbe školy.
Na potrebu úspory energie som so žiakmi vyrobila kartičky –šetri energiu a vypínaj svetlo, ktoré žiaci nalepili ku každému vypínaču na ZŠ.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Metodický materiál ponúka zmysluplnú, komplexnú činnosť, v rámci svojich rôznorodých aktivít jednoduchým a praktickým spôsobom zapája rôzne skupiny žiakov. Žiaci sa niečo nové dozvedeli a výsledky svojej práce mohli vidieť v praxi. Do budúcnosti odporúčame posilniť inovatívnosť aktivít a doplniť dokumentáciu."